The Sims 4: Life and Death genişleme paketi, 31 Ekim 2024 tarihinde EA Games tarafından yayınlandı ve Sims dünyasına yepyeni bir soluk getirdi.
Bu paket, oyunculara yaşam ve ölüm arasındaki dengeyi keşfetme fırsatı sunuyor ve serinin hayranları için taze içerikler ile beraberinde kendi hikayelerini anlatmalarına olanak tanıyan birçok heyecan verici yenilikler ve mekanikler getiriyor.
Life and Death, Simlerinize ölümün ve yas tutmanın farklı yollarını keşfetme imkanı tanırken, ölümsüzlük ve ölüm sonrası yaşam gibi daha önce seride eşi benzeri görülmemiş temalar da ekliyor. Grim Reaper ile arkadaş olmak, mezarlıkta yeni başladığınız işinizin ilk gecesi Hayalet Simler tarafından korkutulup altınıza kaçırarak eve koşmak veya oynamayı çok sevdiğiniz Simleri çeşitli reenkarnasyon yöntemleri ile tekrar hayata döndürmek istiyorsanız, bu genişleme paketi tam da size göre!
Bu yazımızda The Sims 4: Life & Death baş yapımcısı Morgan Henry ile yaptığımız röportajımızdan kesitler de sunuyoruz. Röportajın tamamını buradan okuyabilirsiniz.
Yeni meslekler ve oynanış
Life & Death genişleme paketi ile birlikte artık ölüm meleğinin yanında stajyer olarak işe girebilir ve ruhları hasat etme işini ellerinize alabilirsiniz, bu aktif kariyeri kovalarken haftalık ruh kotanızı doldurmak için vefat etmiş Simlerin öteki dünyaya geçmesine yardımcı olabilir yahut Ghostbusters misali kaçak ruhları avlayabilirsiniz. Eğer yaşayanlar dünyası ilginizi daha çok çektiyse de pasif bir kariyer seçeneği olan cenazecilik ile hayata gözlerini yuman Simlerin mezarlarını kazabilir, morgda vakit geçirebilir ve törenler düzenleyebilirsiniz. Pasif bir kariyer seçeneği olması nedeniyle pek interaktif olmayan bu meslek maalesef ilgimi çekmeyi başaramadı, nispeten daha eğlenceli bir rolü olduğu ve fragmanda gösterilen karargahı çok merak ettiğim için benim ilk tercihim Grim Reaper kariyeri oldu, her ne kadar kulağa fazlasıyla doğa üstü hatta belki de uçuk bir kariyer seçimi gibi gelse de aslında bu mesleğe başlamak sandığınızdan daha kolay oldu; Ravenwood kasabasına taşınmamın hemen ardından ellerinde gıda zehirlenmesi garantili meyveli kekler ile evime hücum eden mahalle sakinleri tarafından beklenmedik bir şekilde hoş karşılanmış olsam da nereden çıktığını bilmediğim bir hayalet misafirlerimden birisini adeta Güç kullanan bir Jedi misali telekinezi ile bacağından havaya kaldırıp sallamaya başladı. Tam yanına gidip “Durun Hayalet Bey, burası Hogwarts değil. Biz birbirimize Levicorpus büyüsü yapmıyoruz.” diyecekken eşek şakalarına düşkün bu hayalet arkadaşımız beni muhabbete tuttu ve oldukça sıkı fıkı olduk.
Morgan Henry, Grim Reaper kariyerine ilişkin, “Gizli bir arazi eklemedik, bu yüzden portal sizi başka bir yere götürmüyor. Başlangıçta bu konuyu konuşup Öteki Dünya’yı fazla açıklamamaya karar verdik. Onun hakkında gizemli bir hava olmasını ve oyuncuların tam olarak ötesinde ne olduğunu bilmemesini sevdik.” açıklamasında bulundu.
Çevredeki paranormal olayları, ölümden sonraki yaşamı lafladıktan ve bazı görevleri tamamladıktan sonra Grimophone adlı bir öğenin kilidini açtığımı fark ettim. Evet. Gramofon değil, Grimophone (G.O.R.A. filminden Arif’in sesiyle). Görünüşü ve işlevi bağlamında gramofondan hiçbir farkı olmayan bu nesnenin eşsiz özelliği ise kullandığınızda Grim Reaper’ı çağırabilmeniz. Bu eşyayı sergileyebileceğim kadar havalı bir köşeyi karşılayacak simoleonlara henüz sahip olmadığım için mecburen mutfak tezgahına koydum ve çalıştırdım. Kısa süre sonra Dr. Strange kadar havalı gözükmese de kendine has bir şekilde öteki dünyanın perdelerini aralayıp evimi ziyaret eden ölüm meleği ile tanıştım, uzun ve derin bir sohbetin ardından birlikte mac and cheese yedik ve The Tonight Show with Tony Clifton izledik. Dürüst olmak gerekirse dışarıdan gözüktüğünün aksine oldukça renkli, sempatik bir kişiliğe sahipti ve yanında çalışma isteğimi de seve seve kabul etti. İlk günler tahmin edeceğiniz gibi oryantasyon süreci kapsamında adeta L.A. Noire edasıyla vefat eden Simlerin ölüm sebebini tespit etme, görgü tanıklarıyla konuşma ve elbette tırpan antrenmanlarıyla geçti. Birkaç günün ardından ilk terfiyi de çoktan kapmıştım ve patronumla aramı iyi tutmak adına biraz sohbet ederken sözde karanlıklar lordunun hayalindeki mesleğin bambaşka bir şey olduğunu öğrendim. Dostumu destekleyeyim, samimi davranayım derken de yanlışlıkla işi bırakması için ikna etmiş bulundum, artık tiyatrocu olarak hayatına devam ettiğini gördüğümde ise (hala aynı kıyafetleri kullanıyor) ben de artık bu mesleği bırakmanın vakti geldiğini düşündüm.
Yeni kişilik özellikleri ve reenkarnasyon
Life & Death genişleme paketi, üç farklı oynaması zorlu ve bir o kadar da keyifli olabilecek kişilik özelliğini getiriyor. İlki olan Chased by Death, ölümün peşinden gelen bir kaderi simgeleyen bir özellik. Bu özellik, Simlerin yaşamını ne kadar tehlikeli kılarsanız o kadar tatmin edici hale getiriyor. Ölümle her an burun buruna gelen bu Simler, her günü dolu dolu yaşamak için kendilerini riske atmakta sakınca görmezler. Bu yaklaşım, onları cesur kılarken, ölümle yüzleşmekten de geri durmamalarını sağlıyor.
Öte yandan, Macabre özelliği, karanlık bir dünyada var olmayı seven Simlere hitap ediyor. Güneş ışığından kaçınarak, yaşamın daha kasvetli yönleriyle huzur bulan bu Simler, mutlu olmanın ve yaşamanın tipik yollarından uzaklaşıp, ölümle ilgili derinlemesine düşünceler geliştiriyorlar. Hem atmosferi hem de düşünce tarzları oldukça karanlık olan bu Simler, sık sık ölüm üzerine araştırmalar yapıyor ve diğer Simlerle olan diyaloglarında kara mizah dolu etkileşimlerde bulunuyor.
Son olarak ise, Skeptical özelliği, doğaüstü olaylara şüpheyle yaklaşan ve bunları sorgulayan Simlere hitap ediyor. Hayaletler ve diğer doğaüstü varlıklarla karşılaştıklarında bile, bu Simler inanmakta zorlanıyor ve bu varlıkların gücünü test etmeye çalışıyorlar. Grim Reaper’ın ya da vampirlerin, büyücüler ve diğer mistik varlıkların gerçek gücünü sorgulamak, onların varoluşsal güvensizliklerini yansıtıyor. Reenkarnasyon veya Yeniden Doğum, Simlerinizin yaşamdan sonra da devam eden bir hikâyeye sahip olmalarını sağlıyor ve Bucket List sayesinde yeniden doğuş mekanikleriyle oyuna anlamlı bir tat katıyor. Her Sim, hayatta gerçekleştirmek istediği kişisel hedeflerden oluşan bir Bucket List oluşturabiliyor. Bu hedefler, Sim’in karakter özelliklerine, ilişkilerine ve yaşadığı deneyimlere göre şekilleniyor.
Liste tamamlandıkça Simler ödüllendirici mükafatlar kazanıyor, ancak hedeflerine hayattayken ulaşamazlarsa, bu liste Unfinished Business haline geliyor. Bu durumda, Sim bir hayalet olarak yaşamaya devam ederken hedeflerini tamamlamaya çalışabiliyor. Eğer tüm hedefler tamamlanırsa, Simler ruhani yolculuklarını bitirip yeniden doğmayı seçebiliyorlar. Yeniden doğuş, önceki hayatlarına bağlı benzersiz avantajlar, eski kişilik özelliklerini hatırlama yeteneği ve yeni hayatlarında daha hızlı gelişme fırsatı sunuyor.
Ravenwood ve cenazeler
Ravenwood, Sims serisindeki en büyüleyici ve ürkütücü dünyalarından biri. Üç mahallesi ve gizli bir alanıyla keşiflere açık olan bu kasaba, her köşesinde doğaüstü bir hikâye saklıyor. Whispering Glen, sakin kır yaşamıyla normal görünebilir ama her gece düzenlenen Moon Revelry festivalleri, bu huzurlu atmosferin altındaki mistik dokuyu hissettiriyor. Crow’s Crossing ise tam anlamıyla bir hayalet kasabası; kendi kendine sallanan salıncaklar, Crypt’in oradaki tuhaf tüccar ve “yas ve pişmanlık kuyusunu” bekleyen ürkütücü Edith gibi detaylarla dolu. Mourningvale ise doğaüstü meraklılarının cenneti; Baleful Bog’da hayalet olmayı deneyebilir ya da Grim’in kendisiyle karşılaşabilirsiniz. Transilvanya’dan ilham alan Ravenwood, Gotik mimarisiyle büyüleyici bir atmosfer sunuyor. Cantacuzino ve Corvin kalelerini andıran yapılar ve Decebalus’un kaya heykeline benzeyen dağ figürüyle, gerçek hayattan esintiler taşıyor. Serin havası, hafif yağmurlu kışları ve gizem dolu ortamıyla Ravenwood, sadece bir dünya değil, aynı zamanda keşfedilecek bir deneyim.
“Yaşayan Simler’in Mourningvale’de olanları deneyimleyebilmelerini istedik; burası daha çok öteki dünya temalı bir mahalle.” diyen Morgan Henry, “Yaşayan Simler, hayaletlerle birlikte kayıplarını konuşmak için “Afterlife Anonymous” etkinliğine katılabilirler. Aynı zamanda, ek eğlenceli hikaye öğeleri eklediğimiz Thinned Festiveil’e de katılabilirler. Onların öteki dünya mahallesinde etkileşim kurmasını ve vakit geçirmesini istedik.” dedi.
Life & Death genişleme paketi, cenazeleri yalnızca bir veda değil, aynı zamanda anlamlı bir hikaye anlatma fırsatına dönüştürüyor. Oyuncular, Simlerinin hayatlarını kutlamak ya da geleneksel bir törenle yas tutmak için tamamen özelleştirilebilir bir deneyim yaratabiliyor. Törenler, mum yakma ve anma konuşmalar vermek gibi klasik dokunuşlardan dans ya da gülle ateşlemeye varana kadar birbirinden farklı pek çok aktiviteyle zenginleşiyor. Cenaze sonrası süreçte miras paylaşımı, mezar taşlarını süsleme ve aile üyeleriyle anıları paylaşma gibi detaylar, Simler arasındaki ilişkileri hem dramatik hem de anlamlı bir şekilde derinleştiriyor. Yas tutma sistemi ise kaybı dört aşamada deneyimlemelerine imkan tanıyor: şokla başlayan inkardan öfkeye, derin bir üzüntüye ve nihayet kabullenmeye kadar. Mezarlıklar ve anıt alanları da bu yas sürecinin bir parçası, oyunculara Simlerinin hikayesini ölümden sonra bile sürdürme şansı sunuyor. Hayat ve ölüm arasındaki bu köprü, seriye eşi benzeri görülmemiş bir şekilde hem duygusal hem de etkileyici bir katman ekliyor.
Türk kültürü ve cenazeler
Life & Death genişleme paketi, dünyanın dört bir köşesinden cenaze törenlerini oyuna dahil ederek oldukça geniş bir yelpaze sunduğu gibi Türk oyuncular için de bir o kadar tanıdık bazı mekanikler sunuyor. Türk kültürüne baktığımızda, cenazeler genellikle ciddi bir atmosferde, dini ve toplumsal ritüellerle gerçekleştirilir. Cenaze namazı kılınır, mezarlık ziyaret edilir, dualar okunur ve ardından mevlitler düzenlenir. Yas tutma süreci, toplu taziye ziyaretleri ve paylaşım odaklı etkinliklerle bir dayanışma ortamı yaratır. Ayrıca, helva kavurma ya da lokma döktürme gibi gelenekler, ölen kişinin ardından yapılan anlamlı ritüeller arasındadır.
Oyundaki cenaze mekanikleri, bu geleneklere birçok benzer noktalar barındırıyor, oldukça esnek ve kişiselleştirilebilir bir yapıya sahip. Örneğin, mezar taşı özelleştirme sistemi ile oyunculara özgürlük tanınmış, Türk kültüründe mezar taşına yazılan dualar ve sözlerle benzer bir duygusal bağ kurabilmeyi mümkün kılıyor.
Miras paylaşımı ve aile içi gerilimler, oyunda bir drama unsuru olarak işlenirken, Türk kültüründe de benzer şekilde tartışmaların yaşanabileceğini görmek mümkün. Ancak oyunun sunduğu neşeli anma törenleri, dans ve eğlence gibi seçenekler, Türk yas kültürüne oldukça uzak bir noktada duruyor. Bizde yas tutma genellikle sessizlik, saygı ve manevi bir atmosferle ifade edilirken, oyundaki bu yaklaşım daha modern, bireysel ve yaratıcı bir bakış açısını temsil ediyor. Aynı şekilde oyunda daha evrensel bir yaklaşım izlendiği için dua etmek ya da mevlit okumak gibi bazı dini gelenekleri yerine getirmek mümkün değil.
Sonuç olarak, bu genişleme paketi, Türk kültüründen aşina olduğumuz cenaze ritüellerine bazı paralellikler sunarken aynı zamanda sınırları zorlayan, ilginç ve yeni bir deneyim yaratıyor. Hem tanıdık hem farklı bu unsurlar, oyuna oldukça yenilikçi bir perspektif sunuyor.