Orta Çağ hanedanlık ve yaşam simülasyonu oyunu Medieval Dynasty, grafikleri, oynanış yapısı ve mekanikleriyle etkileyici bir oyun deneyimi sunuyor. Yaklaşık dört yıldır geliştirilen oyun co-op moduyla hayranları kendine bir kez daha bağlarken, yeni içerikleriyle eşsiz bir hayatta kalma deneyimi vadediyor.
- Medieval Dynasty, PC platformunda incelendi.
- Medieval Dynasty Sonbahar Güncellemesi detayları incelememizde!
Polonyalı video oyun stüdyosu Render Cube tarafından geliştirilen ve Toplitz Productions tarafından da 21 Eylül 2021’de tam sürüm olarak (17 Eylül 2020 erken erişim) PC platformuna gelen Orta Çağ hayatta kalma ve yaşam simülasyonu Medieval Dynasty, bu yıl gelen co-op modu ile birlikte eşsiz bir oyun deneyimi sunuyor. Bu incelememiz oyuna 27 Kasım 2024’te gelecek Sonbahar Güncellemesi’ni de kapsıyor. Gelin şimdi oyunun hikayesinden temel mekaniklerine, oynanıştan grafik, animasyon ve ses tasarımına kadar tüm detaylarına bakalım.
Medieval Dynasty hikayesi ve oynanış
Medieval Dynasty bizi iki farklı harita ile karşılıyor. Bir tek oyunculu hikayeye odaklanan Koyak haritası, diğeri ise arkadaşlarınızla birlikte keşfedeceğiniz Oxbox.
Racimir olarak oynadığımız ve hayat hikayemize odaklanarak deneyimlediğimiz Koyak, oyunun ilk ve bu yıla kadar tek haritasıydı. Oxbox ise oyuncuların büyük bir merakla beklediği yeni harita olarak karşımıza çıktı. Bu haritayı dilerseniz tek oyunculu olarak dilerseniz de arkadaşlarınızla birlikte bir kod oluşturarak başlatabilirsiniz. Oxbox aynı zamanda karakterinizi oluşturup benzersiz bir maceraya atılabileceğiniz yeni bir deneyim sunuyor. Üzüm bağları ve devasa haritası ile mutlaka keşfetmelisiniz.
Oyun ayarları ise oynanışı etkileyen büyük özelliklere sahip. Bu ayarları harita seçiminin hemen ardından yapmanız gerekiyor. Mevsimlerin uzunluğundan vergilere, bina sayı sınırından etkinliklere, açlıktan susuzluğa, eşkıyalardan haydut güçlerine kadar pek çok şey yapabilirsiniz.
Yeniden doğuş hikayesi
Racimir olarak oynadığımız oyunda ailenin en büyük oğlu olarak başlıyoruz. Savaşın bizi direk etkilemesi ile köyümüz yerle bir ediliyor. Ailemiz ise öldürülüyor. Babamız son gücüyle bizi amcamıza (Lordan) gönderiyor. Ancak amcamızın üç yıl önce öldüğünü öğreniyoruz… Yeni bir hayata başladığımız oyunda tek başınayız. Bir bölgeye ilk evimizi yapmalı, küçük bir köy inşa etmeli ve krala vergiyi de aksatmamalıyız.
Oyun kısa bir giriş hikayesinin ötesinde kaderinizi dilediğiniz gibi şekillendireceğiniz açık dünya sandbox deneyimi sunuyor. Artık krala vergi için ay sonunu hesaplamalı, haydutlara karşı uyanık olmalıyız!
Medieval Dynasty mekanikleri
Medieval Dynasty, dört yıldır geliştiriliyor. Tam sürüm sonrasında dahi oyun sürekli yeni güncellemelerle büyüdü. Büyümeye de devam ediyor. Önce oyundaki temel mekaniklere bakalım sonra da 27 Kasım’da gelecek Sonbahar Güncellemesi detaylarına göz atalım.
Hayatta kal!
Açlık ve susuzluk gibi hayatta kalma mekanikleri oyuna bağlanmanızı ve bir stres unsuru olarak her an dikkat etmeniz gereken bir parametre olarak karşımızda. Hayatta kalmak elbette bu iki temel ihtiyacın ötesinde güvende kalmakla da ilgili. Bir Akağaç’ın altında kalmamak, donmamak, zehirlenmemek veya haydutlara karşı yenilmemek bu zorlu Orta Çağ dünyasında dikkat etmeniz gereken hususlar.
Kirlilik insanlarla olan ilişkilerde çok önemli dikkat edin!
Beceri ve teknoloji
Oyunda beceri ve teknoloji bölümleri ise oynanış deneyiminize bağlı olarak gelişiyor. Para (Sikke) karşılığı deneyiminizin ulaştığı teknolojilere erişim sağlayabilirsiniz.
Ham madde çıkarımından avcılığa, diplomasiden üretime kadar altı farklı beceri alanı mevcut. İnşa, sağkalım, çiftçilik ve üretim olarak da teknoloji dört farklı alanda geliştirilebiliyor.
Oynanış deneyimi açısından bunlara zamanla ulaşmak oyuna bağlıyor. Önce hasır bir yatakta yatıp daha sonra yumuşak sağlam bir yatağa ulaşmak, evi dekore etmek oldukça güzel detaylar. Zamanla yeni giysiler, eşyalarla küçük köyümüzün büyük ve etkileyici bir kasabaya dönüşmesini görmek güzel bir deneyim.
Uzun süren bina yapımı!
Eğer arkadaşlarınızla oynuyorsanız bu konudan şikayet etmeyeceksiniz. Görev dağılımı ile kısa sürede gelişmek oldukça kolay. Ancak eğer yalnız bir kralsanız işiniz çok. Tabii acelemiz yok, kuş cıvıltıları arasında ormana gidip kütükleri toplayıp yavaş yavaş evler, depolar, kuyular ve çitlerle yerleşiminizi büyütebilirsiniz. Ancak bir noktadan sonra binalar sıkıcı gelebilir. Tabii yerleşime yeni insanlar katılana kadar…
Yeni insanlara görevler verip de kaynakların artık sizden çıkması işleri kolaylaştıracak. Hazır kaynaklarla dilediğiniz gibi yerleşiminizi büyütün ve planlayın. Elbette sorumluluklarda artacak!
İnsanların giyinme, barınma ve ısınma ihtiyaçlarının yanında bir de krala vergi gibi önemli hususları gözden kaçırmamamız gerekiyor. Orta Çağ’da her şeyin bir karşılığı var. Her yapının vergiye binen bir yükü var!
Komşular, harita ve binekler
Yerleşiminizi büyütmenin en basit yöntemi yeni insanlarla tanışmak ve onları kasabanıza/köyünüze çağırmak. İkna etmek kolay olmayacak elbette. Komşular ise size ana görevin yanında yan görevler açmanızı ve eğlenceli aktiviteler yapmanızı sağlayacak. Kral tarafından verilen özel görevlerle de mücadele deneyimi daha da çeşitleniyor.
Haritamız oldukça büyük, oyuna binekler gelmeden önce her kasabayı yürüyerek keşfediyorduk ancak bineklerimiz var! Eşekler ve atlar Orta Çağ’ın vazgeçilmez binekleri. Dostlarımızın bir takım ihtiyaçları oluyor ama inanın bunları karşılamaya değer!
Güzel ailem
Oyunun en özel mekaniklerinden biri de aile. Bu noktada büyük bir ilerleme kaydedildi. Bugün gelen güncelleme ile de evlilik sistemine dokunulmuş durumda. İlgi ile başlayan etkileşim, flörtleşmeye ardından evliliğe kadar gidebiliyor.
Hanedanınızı kurduğunuz oyunda karakterinizle ömür boyu yaşayamıyorsunuz! Ölüm bizi karşılayana kadar evlenmeli ve çocuklarımız olmalı. Varis bizim her şeyimiz. Oyunda mevsimlere bölünen yıllar insanlarında doğal yaşamlarını belirliyor.
- Bebeklik / 0-2 yaş
- İlk çocukluk / 2-7 yaş
- Ergenlik / 7-14 yaş
- Gençlik / 14-18 yaş
- Yetişkinlik / 18-55 yaş
- İhtiyarlık / 55 yaş ve üzeri
Yıllar geçtikçe ölenler ve yeni doğanlarla karşılaşıyoruz. Elbette bizim de çocuklarımız oluyor. Hediye ve oyuncaklar aile arasındaki ilişkileri artırıyor. Yine komşularınıza da hediyeler verebilirsiniz.
Bu kısımda çıraklığı da değinmek istiyorum. Çocuklarımızı geleceğe hazırlamak için çeşitli işlerde çırak olarak görevlendirebiliyoruz. Oyun yıllar geçtikçe öyle detaylara kavuşmuş ki hayret ediyorum.
Toprak yönetimi
Yeni yerleşimciler ve büyüyen köy ile küçük bir kral gibi oluyoruz. Ama amele kral! İnsanları, binaları, hayvanları ve mahsulleri yöneteceğimiz panellerle verimliliğe her zaman dikkat edeceğiz. Yeni geliştirmeler ile yerleşimi kent seviyesine kadar çıkarabiliyoruz. (Standart bir oyunda 60 bina, standart vergilerin yüzde 200’ü kadar gerekiyor.)
Vatandaşlarımıza evler yapmak, ihtiyaçlarını karşılamak ve yeni görevler vermemiz gerekiyor. Açıkçası bu kısım en çok hoşlandığım alanlardan biri. Gayet temiz bir arayüz ile her şeyi yapabiliyoruz.
Yerleşime katılan insanların farklı yetenekleri var. Bunlara dikkat ederek en iyi verimi almalıyız. Keyif sistemi ihtiyaçların yanında faklı olaylara verilen tepkilerden de değişiklik gösterebilir.
Hanedan şöhreti görevler, bölümler ve mücadeleler ile artacaktır. Bu görevleri başaramamak, hırsızlık yapmak veya vergi vermemek şöhreti negatif yönde etkileyecektir. Yeni vatandaşlar için şöhreti büyütmeye odaklanmalıyız. Aksi durumda bu topraklarda tutunmamızın imkanı bile yok!
Düşman için silahlan!
Gerçek bir Orta Çağ deneyimi, gerçek düşmanlarla olur! Uzun yıllardır vahşi doğada dolaşıp inşa etmek haricinde pek bir aktivitemiz yoktu. Oyunda zorlayıcı dinamikler azdı. Ancak bu yıl gelen güncellemeler ile oyuna haydutlar eklendi. Buna bağlı olarak zırh ve silah yapımı da detaylandı.
Aşağıda detaylarını vereceğim Sonbahar Güncellemesi ile oyuna zırh ve kalkanların yanında armalar geldi. İşte yeni özelliklerin tamamı:
Medieval Dynasty Sonbahar Güncellemesi detayları!
Sonbahar Güncellemesinde beni en çok heyecanlandıran detaylardan biri giysilerimizi boyamak oldu! Artık öyle detaylar geliyor ki oyuna bağlanmamak imkansız. Giysi boyamanın yanında zırh ve silahlar, yeni haydut kampları ve yeniden çalışılmış savaş sistemi de öne çıkan özelliklerden.
Gambeson dikimevinde üretilir. Kesici ve sersemletici hasarı büyük ölçüde azaltır. Metal Zırh ise ocakta dövülür. Kesici ve delici hasarı büyük ölçüde azaltır. Kesici, delici ve sersemletici hasarlara karşı kalkanlar etkili. Ancak onlar da size ağırlık verecek.
Eşkıyalar dünyamız için büyük bir sorun! Onların da çeşitli türde zırh ve silahları olacak.
Köy isminin haritaya işlenmesi resmen tanınmak gibi. Etkileyici. Kralla ilişkiye bağlı olarak köyün ismini değiştirebilir, tabelalar yapabilirsiniz. Elçi’den gelen görevler de önemli.
King’s Quest adlı bu görevler ile hanedan şöhretinizi artırmanın yeni yollarını bulabilirsiniz. Sürprizleri açığa çıkarmak istemem. Bunu keşfetmeyi size bırakıyorum!
İşte tam güncelleme notları:
- Armalar
- Afişler
- Yeni Çitler ve Kapılar
- Arma ve köy adının düzenlenmesine olanak sağlayan Köy İşareti
- Zırh
- Stoktaki Giysileri Boyama
- Kalkanlar
- Savaş baltaları, kılıçlar, kazmalar, topuzlar, hançerler
- Silah Rafı
- Silahların ve hayvanların verdiği hasar türleri
- Zırh ve hayvanlar için hasar dirençleri
- Farklı zırh tiplerine sahip Eğitim Mankeni
- Yeni haydut türleri
- Haydutlar grup davranışı
- Düşmanlar, Oyuncular ve Hayvanlar için Sağlık Çubuğu (ayarlardan kapatılabilir)
- Oyuncular artık hanedanlarını birlikte kurabilirler (evlilikle ilgili seçenekler duygu çarkında mevcuttur)
- Mevsimsel Tarla Yönetimi
- Sezon Atlama Animasyonu
- Mevsim değişikliğinde görüntülenen köy günlüğü
- Donanımlı giyilebilir öğelerin bazılarını gizleme seçeneği
- Oyuncu hasar aldığında giysiler ve zırhlar dayanıklılıklarını kaybeder
- Denetçi Modu için giriş türünü değiştirme seçeneği (Basılı Tut, Değiştir)
- Yeni görevler
- Yeni NPC aktiviteleri ve animasyonları
- Grup için yeni oturma animasyonları
- NPC’ler tavernadaki grubun çaldığı müziğe göre sallanabilir
- Yeni sohbetler – NPC’ler arasındaki diyaloglar
- Saldıran veya oyuncu arayan haydutlar için yeni sohbetler
- Oxbow ve Vadi’deki Berber
- Diyalog yoluyla varise geç (Oxbow)
- Kraldan yeni meydan okumalar
- Oxbow haritasında mevsimsel etkinlikler mevcuttur
- Yeni mevsimsel etkinlikler
- Yeni karşılaşmalar
- Oyuncular artık /dance /hi /hello /bye /bravo /clap /thanks gibi komutları kullanarak bazı ifadeleri oynatmak için sohbeti de kullanabilirler
- Yeni savaş şarkıları
- Birçok NPC ve oyuncu animasyonunda yeni işçilik ve oynama sesleri
- Bazı grup animasyonları için sesler
- Savurganla harmanlama için yeni sesler
- Birçok NPC boşta animasyonunda sesler
- Oxbow köylerinde daha fazla insan kalabalığı ambisonik ambiyans sesleri
- Oxbow’daki böceklerin daha fazla 3D ortam sesi
- Kılıçların farklı yüzeylere çarpma sesleri
- Haydut kampı kafes animasyonları için sesler
- Yeni öğeleri seçme sesleri
- Hızlı yuvalara araç atama sesleri
Grafikler, animasyon ve ses tasarımı
Unreal Engine oyun motoruyla geliştirilen Medieval Dynasty, yeni dekorasyon güncellemeleri ile çok daha farklı bir noktaya geldi. Oyunun dünyası keyifle gezilecek etkileyici manzaralar sunuyor. Grafikler ne kadar iyi olsa da oyunun animasyonlarında gelişim çok sınırlı durumda.
Köylerdeki vatandaşların ve hayvanların davranışları, hareket sisteminde sorunlar mevcut. Oyunun ses tasarımı ise vasat bir performans sağlıyor.
Değerlendirme
Medieval Dynasty beni şaşırtan nadir yapımlardan biri. Türkçe dil desteği, her yıl düzenli gelen güncelleme desteği ile oyun oynanış keyfini artırıyor. Grafikleri, oynanış yapısı ve anlatamadığım onlarca mekaniği ile devasa bir Orta Çağ deneyimi sunuyor.
18 dolarlık (622 TL) fiyatının hakkını veren oyun bugün de büyük bir güncelleme aldı. Oyunun 2025 yılında bizi hangi sürprizlerle karşılayacağını merak ediyorum. Eğer vaktiniz ve kafadar üç arkadaşınız daha varsa bu oyunu mutlaka oynayın.
İnceleme desteği için Toplitz Productions ekibine teşekkür ediyoruz.
Oyun incelemeleri için temel kriterlerimizi merak ediyorsanız,
İnceleme ve etik politikamıza göz atabilirsiniz.