14. yüzyılın sonlarına ait Frankonya sanatından ve mimarisinden ilham alan strateji ve şehir kurma oyunu Manor Lords ile tanışmam 2021 yılına uzanıyor. Polonyalı bağımsız oyun geliştiricisi Greg Styczen‘in tek başına geliştirmeye başladığı oyun hakkında ilk bilgileri de yine aynı yıl gerçekleştirdiğimiz röportaj ile almıştık. Greg’in Total War ve Stronghold oyunlarından ilham aldığını söylemesi oyun hakkındaki söylemi beni o kadar çok heyecanlandırmıştı ki sizin gibi çıkış tarihini uzun yıllardır merak ediyordum. Nihayet Manor Lords, 26 Nisan’da erken erişim olarak yayımlanacak. İki haftadır neredeyse her gün deneyimleyerek hem rehber hazırladım hem de bu ön incelemeyi yazma fırsatı buldum.
- Manor Lords, PC platformunda incelendi.
- Manor Lords rehber arşivimize göz atın.
- Discord’da ilgini çekecek bir sohbet başladı! (Bize katıl!)
- YouTube’da yorumlarınızı bekliyoruz. Videolarımıza göz at!
Orta Çağ şehir kurma ve hayatta kalma oyunları son dönemde oldukça popüler. Bunun sebebi de elbette bağımsız oyun geliştiriciler için daha rahat bir oyun tasarımı imkanı bulmaları olarak açıklanabilir. Ancak aslen bir film yönetmeni olan Greg Styczen‘in Unreal ile ince ince dokuyarak geliştridği Manor Lords bu tür için başka bir noktayı ifade ediyor. Greg öyle bir sınır çiziyor ki artık tarihi şehir kurma oyunlarında beklentilerimiz çok artacak.
İngiliz video oyun yayıncısı Hood Horse ile anlaşan geliştirici yayıncı desteğini de alarak ve elbette kendi çizgisini de koruyarak ekibini büyüttü ve bu günlere geldi. Erken erişimdeki oyunu çok sevdim. Ama bu inceleme yazımızı hala geliştirilme aşamasındaki bir oyun olarak değerlendirerek oldukça tarafsız bir şekilde aktarmaya çalışacağım.
Hooded Horse’a inceleme desteği için teşekkür ederiz.
Manor Lords hikayesi
Tarihi şehir kurma oyunlarında hikayeler oldukça çeşitlidir. Hayatta kalma, toplum ve kaynak yönetimi bağlamında bir kurtuluş veya yeniden doğuş hikayeleriyle karşılaşırız. Manor Lords hikayesi ise bizi krala bağlı bir Lord/Bey olarak halkımıza önderlik etmemizi istiyor. Oyunda sadece halkımızı hayatta kalmasını sağlamayacak aynı zamanda krallığa ait bölgelerdeki topraklarda diğer Lordlarla mücadele edeceğiz. Yeni topraklarda hak iddia edecek, ordular kuracak ve savaşlar yapacağız. Diplomasinin de bir seçenek olduğu oyunda strateji unsurları ağırlık kazanıyor.
Erken erişimde oyun hikayesinin tam oturmadığını diplomasi mekaniklerinin nasıl bir şeye benzeyeceğini anlayacağınız ancak çok da işlevinin olmadığını göreceksiniz. Kralla etkileşimin henüz tamamlanmadığını da gördüğümüz için bu kısım için çok bir şey diyemiyoruz.
Manor Lords mekanikleri
Şehir kurmak ne kadar organik olabilir?
Tımar alanlarını düzenleme, su kuyusuyla pazar yerini oluşturma ve insanların ihtiyaçlarını karşıladıkça evlerin dönüşümü o kadar etkileyici ki saatlerinizi yeni şehirler kurarak harcayacaksınız. Oyunda temel ihtiyaçları sağlamak için zorlanmayacak ancak artan ihtiyaçlar için de yeni atölyeler, tarım arazileri kuracaksınız. Şehrinize yapacağınız kilise ve köşkler ile de otantik bir Orta Çağ yerleşimi kuracaksınız.
Şehir dediğime bakmayın. Kiremitten yapılan üçüncü seviye binaları yapsak da yerleşim seviyemiz kasaba olarak kalacak. Erken erişim sonrasını büyük bir merakla bekliyorum. Manor Lords başlangıç rehberimize de göz atabilirsiniz.
Ticaret simülasyonu oyunları kıskanacak
Manor Lords tımar arazileri ile daha önce denenmemiş bir yerleşim yapısıyla karşımıza çıkıyor. Hatta oyunda işçilerin yerine ailelerin yönetilmesi, ailelerin tımarlardaki ihtiyaçları çok iyi oturtulmuş.
Tam 51 farklı ürün, malzeme ve kaynağın yer aldığı oyunda ticarette diplomasi ve askeri güç kadar önemli. Eğer ekonominiz sağlam bir şekilde işlemezse nüfus mutlu olmaz o ise askeri moral dahil nüfus artışını etkiler. Burada çok fazla detaya yer vermeyeceğim. Ekonomi rehberimize de bu bölüm için mutlaka tavsiye ediyorum.
Oyun henüz erken erişimde olduğu için sorunları var. Yok değil. Tarım arazilerindeki sorun için bir süre daha beklemek gerekiyor. Başka oyuncuları bilemem ama hasatta buglar vardı. Ve oyunu açıp kapamada bunların düzeldiğine şahit oldum.
Total War tarzındaki savaşlar acımasız geçiyor!
Manor Lords, oynanıştaki dengeyle sizi oyuna bağlayacak. Bu savaşlarda da karşımıza çıkıyor. Total War’dan ilham alan geliştirici çok iyi bir kurgu ile milis mekaniğini oturtmuş. Öyle ki kasabadaki bey ve oğulların silahlarını kuşanması, bölüğüne katılması ve taktik savaşlara girmesi çok iyi yansıtılmış.
Ön sırada duran Lord’a bağlı özel birlikler. Onların tasarlanması yeni askerlerin satın alımı. Onlarca yapacak şey var. Hem şehri yönetip hem orduyu düzenleme hem de ticareti yoluna sokmanız gerekecek.
Grafikler, ses tasarımı ve animasyon
Greg Styczen iyi bir sanatçı. Bunu eserine de yansıtmış durumda. Oyundaki detaylar ve gerçekçilik sizi 14. yüzyılın sonlarında Frankonya’nın sanat ve mimarisine götürecek.
Grafikleri ve ses tasarımını çok başarılı buldum. Animasyonlarda geliştirilme aşamasındaki bir oyun için tatmin edici diyebilirim. Elbette yine bu bölümde de göze çarpan hatalar mevcuttu. Ama bu sorunları hiç büyütmeye gerek yok. Basit bir kaç detay.
Bu oyun Unreal ile yapıldı! Optimizasyon ne durumda?
Özellikle Unreal Engine oyun motoruyla çıkan oyunlar dahil son dönemde çıkan onlarca sorunlu oyunu bir hatırlayın ve sonra Manor Lords’a bakın… Henüz erken erişim aşamasındaki oyun resmen akıyordu. 2060 ekran kartı, i5 işlemcim ve 16 GB RAM ile en yüksek ayarlarda hiçbir sorun yaşamadım. M2 SSD elbette tavsiye ediyorum her oyun için ama oyunda sizi rahatsız edecek bir teknik sorun olmayacak.
Değerlendirme
Bazı oyunlar tarihe altın harflerle yazılır. Manor Lords’ta kendine özgü tarzı ve oyun mekanikleriyle özel bir yer edinecek. Oyunda 30 saati devirdim. Ve erken erişimin 100 saati aşacağına garanti verebilirim. Eğer oyunu oynamaya devam etmek isterseniz de buna onlarca saat daha ekleyebilirsiniz.
Oyun ne kompleks bir yapıyla sizi sıkıyor ne de basit bir yapıyla boşa düşürüyor. Bir kaç saatte alışacağınız oyun içi mekaniklerle unutamayacağınız bir deneyim sunuyor.
Erken erişim süreci oyunun her geçen gün yeni güncellemeler alacağı anlamına geliyor. Bu da oyunun zamanla daha farklı bir noktaya everileceğine bir işaret. Büyük bir merakla tam sürüm ve sonrasını izleyeceğiz. Sadece Steam’de 3 milyondan fazla oyuncunun istek listesine giren oyunu elbette tavsiye ediyoruz. 🙂 Oyunun geliştirici stüdyosu Slavic Magic ve yayıncısı Hooded Horse’a başarılar diliyoruz.
İnceleme politikamızdan dolayı tam sürüme kadar bir puan veremiyoruz. Manor Lords ile ilgili gelişmeleri sitemizden takip edebilirsiniz.
Oyun incelemeleri için temel kriterlerimizi merak ediyorsanız,
İnceleme ve etik politikamıza göz atabilirsiniz.