Ekonomi yönetim simülasyon serisi Industry Giant, gerçekten 20 yılı aşan birikimiyle mi geri döndü? Karmaşık üretim zincirleri ve simüle edilmiş küresel ekonomi yönetimi oyunu Industry Giant 4.0 ile seri modern bir arayüz ve yeni nesil grafiklerle oyuncuları karşıladı. Cem Karaca’nın Tamirci Çırağı’nı dinleyerek yazdığım incelemede hem övgüler hem de sitemler olacak!
- Industry Giant 4.0, PC platformunda incelendi.
Münih merkezli Alman video oyun stüdyosu Don VS Dodo tarafından geliştirilen ve Toplitz Productions tarafından da 15 Kasım’da erken erişim olarak PC platformuna gelen Industry Giant 4.0, klasik kaynak yönetimi ve simüle edilmiş küresel ekonomi ile oyuncuları karşıladı. Demo sürümün ardından büyük bir sürprizle gelmeyen oyun bir yıl boyunca erken erişimde kalacak. 2026’da tam sürüme geçecek oyunun nasıl şekilleneceğini büyük bir merakla bekleyeceğim. Çok oyunculu mod ise beni en çok heyecanlandıran kısmı olacak. Şimdi gelin yaklaşık 15 saatlik bir deneyimim ardından erken erişimdeki oyunun neler vadettiğine bakalım.
Industry Giant 4.0 temel mekanikleri
Klasik kaynak yönetimi ve şehir kurma oyunlarında yerleşimleri besleyen üretim zincirleri kurma mekaniği oyunun temelini oluşturur. Buradaki denge öyle önemlidir ki oyuna sizi bağlar veya soğutur. Erken erişimde gelişme aşamasındaki bir oyunda ise lansman çok önemlidir. Industry Giant 4.0 vadettiklerini ne derecede karşılıyor? Erken erişimde oyunu desteklemek mümkün mü? Bu soruların cevabını beraber verelim.
Üretim sistemi
Zamanın öne çıkan ürünlerini oyunun başında görüyoruz. Temelde 25 farklı endüstri ve yaklaşık 70 farklı mal türü (ham maddeler, ara ürünler, son ürünler) yer alan oyunda sebze ve pamuk üreterek başlıyoruz. Elbiseler dönemin en değerli ürünü olarak karşımıza çıkıyor. Daha sonra 1960’lara geldiğimizde teknolojik ürünler ön plana çıkıyor. Yıllar geçtikçe yerleşimlerin ihtiyaçları büyüyor ve çeşitleniyor.
Industry Giant 4.0 üretim sistemi mevsimlere bağlı olarak şekilleniyor. Mevsimler üretilen ürünlerin verimliliğini etkiliyor. Miktar da yine mevsimlerin durumuna göre değişiyor. Kışın 6 elbise isteyen bir konut, yazın 4 tane isteyebiliyor. Çok minimal detaylar mevcut. Ancak dengeleme de ne kadar başarılılar? Erken erişimde olduğu için ve henüz 15 saatlik bir oyun deneyimim olduğu için emin olamıyorum…
Fabrikalar ne kadar etkileyici görünse de tarlalar ve hayvan çiftlikleri o kadar sönük duruyor. Tarım alanları daha iyi olabilirmiş. Grafik ve animasyondan aşağıda bahsedeceğim ama vasat bir izlenim bana geçti diyebilirim.
Aralarda küçük tavsiyeler vermekten de kendimi alamayacağım… Yıllara göre trend olan değerlenen ürünler olsa da size tavsiyem yatırımlarınızı yerleşimin ihtiyaçlarına göre yapın. Büyük rakamlarla oynamayın. Örneğin, 1960’larda abajürler popüler oluyor. Buna yönelik yatırım yapayım çok para kazanırım diyorsanız hata yaparsınız. Alacağınız krediler bile 10 yılda geri dönüş sağlamaz ve o ürün demode olur… Bu yüzden oyunda oldukça sabırlı olmak gerekiyor. Salam satıp, süt ve yumurta üretip ihracat yaptım ama bu yatırımlarda beni çok tatmin etmedi. Bunlar halkımın istediği ürünler değildi bu arada.
Lojistik
Alt yapı çalışmaları ve ulaşım ekonominin temelini oluşturuyor. Mevcut yollar çok mu size engel oluyor. Yıkın ve geniş dört şeritli yollar yapın. Özellikle büyük haritada buna ihtiyaç duydum. Otoban gibi yollar tasarladım ve lojistik ağımı çok rahat düzene soktum. Üç şehir ortasına yerleştirdiğim merkezimi otoyollarla buluşturdum.
Oyunda kamyonlar ve trenler önemli birere ulaşım unsuru. Ama ne kadar çıkarmalıyız? Burası çok önemli. Açıkçası yine erken erişime vurgu yapacağım ve bu bölümünde zamanla elden geçeceğine inanıyorum. Ben her ürün için bir kamyon kontratı yaptım ama açıkçası doğru mu yaptım yanlış mı yaptım bilmiyorum. Açıkçası öğretici kısmında buna dair detaylı bir bilgi yok. Neyin nasıl yapılacağını anlıyoruz evet ama ideal olan nedir? Nasıl işleteceğiz bu zamanla tecrübelerimizle olacak.
Eğer oyunu düzenli oynuyorsanız yorumlarda buluşalım 🙂
Şehirler ve talepleri
Organik olarak büyüyen şehirler Industry Giant 4.0 ile bizi büyülemiyor. Çünkü yıl oldu 2024 hala yeni nesil bir mekanikle karşılaşamıyoruz. Oyunda şehirler çok sönük. Haritalar çok küçük. Belki de bunu yine erken erişime bağlayacağım ama 🙂 zamanla düzelir diye umut ediyoruz.
Şehirlerin yıllara göre talepleri oluşuyor. Gelişmesine bağlı olarak nüfus artışları oluyor ve her mağazadan yapılan satın alımları görebiliyoruz. Örneğin tekstil de başta giysi üretimi yaparken zamanla ayakkabıya ihtiyaç duyuluyor. Ayakkabı için petrol üreteceğinizi söylesem… Bir anda endüstri öyle bir noktaya gidiyor ki ihtiyaçlar sizi şoke edecek. Bir sonraki şehir gelişiminde artık akaryakıt istasyonları şehrin talepleri arasında olacak. Bunun için petrol rafinesinden akaryakıt üretmek de hoş.
Nasıl para kazanacağım?
Rockefeller, Jobs ya da Bezos olmak kolay değil! Industry Giant 4.0 bence zor bir oyun. Kara geçmek oldukça güç olabiliyor. Ama deneyimlerinden sonra şunu söyleyebilirim ki sabırlı olun! Ama şunu da söylemeliyim ki beklemek çok sıkıcı. Oyunu son hızda oynadığım halde yapacak çok bir şey yok. Olaylar, hikaye ve heyecan yok. İhracat yapayım dediğim de yaptığım yatırım para kazandırmadı. Kredi alıp günaha girdik o da yetmedi. Kredisiz oynayalım doğru yoldan çıkmayalım dedik o da yetmedi…
Şaka bir yana. Oyunda ince planlar yapmalısınız. Başta da söylediğim gibi bu oyun ince düşünüp sık eleyip dikkatli adımlar atarak yol almanız gerekiyor.
Grafik, animasyon ve ses tasarımı
Sinematik grafik ayarlarında oynamama rağmen vasat bir kalite ile karşılaştım. Tatmin eden grafikler ve animasyonlar var. Kaynak yönetim oyunlarında grafik kalitesini çok aramayız. Yerleşimlere farklı dokular katılabilirmiş. Ses tasarımının da yeterli olduğu oyunun tam sürümü sabırsızlıkla bekliyor olacağım.
Değerlendirme
Industry Giant 4.0 gelecek vadeden bir ekonomi simülasyonu oyunu. Ancak yolun çok daha başında. Türkçe dil desteğinin de gelmesi gerekiyor diye düşünüyorum. İlerleyen süreçte olayların da oyuna eklenmesiyle dil sorunu öne çıkacaktır. 14 dolarlık (482 TL) fiyatı gayet makul. Eğer bu türe ilginiz varsa oyunu alın ve deneyin sonra bir köşeye atın. Bir yıl sonra çıkarın ve bakın keyfinize demeyi çok istiyorum. Eğer türe yabancıysanız bir süre daha beklemenizi öneririm.
Harita yapısını beğenmedim. Havada asılı kalmak kimin hoşuna gider, farklı bir sanat sitili olmuş… Kasabalar hakkında detaylar olsa daha canlı görünse ve özel yapıları olsa daha tatlı olurmuş. Havalimanı ve limanlardan ihracat yaptım ama ne uçak ne de gemi gördüm… Oyun bana bu haliyle büyük bir boşluk sunuyor. Heyecanlı başlıyorum ama gitmiyor… Umarım bir yıl sonra çok oyunculu moduyla birlikte unutulmaz maceralar bizi bekler!
Size güveniyoruz Don VS Dodo ekibi!
Devam!
Oyun incelemeleri için temel kriterlerimizi merak ediyorsanız,
İnceleme ve etik politikamıza göz atabilirsiniz.